Proces inwestycji deweloperskiej składa się z wielu etapów. Od zakupu działki, przez projekt, aż do sprzedaży. Nieodłączną częścią tego procesu jest część przygotowywania materiałów marketingowych takich jak wizualizacje, karty lokali, spacery 3D czy całe strony internetowe (wraz z nawigatorami). W pewnym momencie tego procesu, każdy deweloper musi podjąć decyzję z czyich usług skorzystać? Architekta, freelancera, lokalnej czy wyspecjalizowanej agencji marketingowej? Jakie są plusy i minusy wyboru każdego z tych wykonawców?
Poniżej zestawiliśmy plusy, minusy każdego rodzaju współpracy.
Architekt
Jest on osobą, o której często deweloperzy myślą jako o tej, która ma zająć się materiałami marketingowymi ich inwestycji. Dzieje się to dosyć naturalnie w całym procesie realizacji inwestycji. Architekt, uzgadniając warunki wykonania projektu inwestycji, dodaje często „w cenie” wykonanie wizualizacji czy kart. Może zdarzyć się, że proponuje jeszcze szerszy zakres, czyli również logo inwestycji, stronę, czy katalogi.
Jakie są plusy wyboru architekta?
Najlepiej zna projekt
Zacznijmy od oczywistego — architekt najlepiej zna cały projekt! Nie trzeba przekazywać mu projektu z objaśnieniami, a jeśli w trakcie wykonywania wizualizacji coś trzeba będzie zmienić w projekcie — po prostu to zrobi. W czasie pracy nad projektem architekt i tak będzie musiał stworzyć wizualizację koncepcji inwestycji, więc teoretycznie wydawałoby się, że podciągniecie ich do jakości „marketingowej”, będzie tylko formalnością.
Jedna umowa
Od strony formalnej również będzie w tym przypadku ułatwienie — projekt i materiały marketingowe będą zawarte w jednej umowie. Nierzadko w czasie negocjacji elementy marketingowe dorzucane są jako „gratis” do oferty.
Skoordynuje grafików
Kolejną dobrą stroną tego rozwiązania jest to, że nawet jeśli architekt podzleci wykonanie części prac podwykonawcom, to on — a nie sam deweloper — skoordynuje zrobienie wszystkich materiałów.
Ok, a co z minusami?
Skupia się na projektowaniu
Architekt przede wszystkim zajmuje się wykonaniem projektu inwestycji. Ma zadbać o to, żeby dokumentacja techniczna została złożona w terminie w urzędzie i tam przeszła weryfikację. W związku z tym działania związane z wykonywaniem grafiki będą u niego na drugim planie.
Nie zna się na marketingu i sprzedaży inwestycji
Kolejnym minusem, który musisz rozważyć, jest to, że architekt zna się na projektowaniu i nie ma najczęściej wiedzy związanej ze sprzedażą i marketingiem. (może on nie wiedzieć np. jakich ludzi umieścić na wizualizacjach, z jakich ujęć pokazać inwestycję oraz w jakich porach dnia).
Brak wpływu na podwykonawców
Warto pamiętać również o tym, że architekt sam nie tworzy stron inwestycji i nawigatorów. Na pewno zleci ich wykonanie podwykonawcom i na to jacy to będą podwykonawcy deweloper może nie mieć już wpływu. A to świetnie przygotowana marketingowo i technicznie strona gwarantuje zapytania. Podobnie w przypadku wysokiej jakości wizualizacji — najczęściej są podzlecane i tym samym nie są spójne np. pod względem wizualnym czy z obraną strategią marketingową
Nie pokazują otoczenia inwestycji
Z perspektywy marketingowej i sprzedażowej istotne jest, aby na wizualizacjach znalazło się otoczenie inwestycji. Klienci chcą zobaczyć je w jak najbardziej realnej formie — ocenić położenie budynku w stosunku do pobliskiej zabudowy, zieleni, ulic, wjazdu etc. Niestety architekci bardzo rzadko modelują otoczenie, gdyż nie jest ono niezbędne do stworzenia samego projektu.
Kadry są niedopasowane do strony i grafik
Często zdarza się, że przygotowane ujęcia nie będą odpowiednio skadrowane i nie będzie można ich wykorzystać w nawigatorze mieszkań, w sekcjach na stronie czy banerze / billboardzie.
Słaba jakość — brak umiejętności, programów, sprzętu
Niestety bardzo często spotykamy się, z tym że finalnie materiały marketingowe (głównie wizualizacje budynków i wnętrz), które przygotowuje architekt, są zbyt niskiej jakości do użycia ich w marketingu. Spowodowane jest to mi.n. brak wykwalifikowanego zespołu. Zespołu, wystarczająco mocnego sprzętu, odpowiednich programów (te typowo do projektowania pozwalają generować tylko podstawowe wizualizacje) i assetów (czyli zdjęć ludzi, modeli 3d zieleni itd.).
Niedookreślone parametry jakościowe i ilościowe w umowie
Dodatkowo w umowach z architektami nie jest określona konkretna liczba grafik — nie wiemy, ile będzie wizualizacji, wnętrz, kart, rzutów 3D itd., jakiej rozdzielczości oraz nie ma podanego terminu realizacji!
Rady
- Przy podpisywaniu umowy z architektem pamiętaj o doprecyzowaniu jakie materiały graficzne dostarczy, w jakiej ilości, w jakim terminie oraz określić standard. Koniecznie poproś o próbki jakości!
- Ważne jest, również zaznaczenie, że w wizualizacjach musi znaleźć się prawdziwe odwzorowanie otoczenia inwestycji, postacie ludzkie (dopasowane do grupy docelowej) i różnorodne ujęcia pokazujące marketingowo i sprzedażowo istotne walory inwestycji.
Koniecznie pamiętaj, żebyś otrzymał wersje wieczorne! OTODOM zbadał, że podnoszą klikalność o ponad 25%!
Freelancer (grupy freelancerów)
Często podczas tworzenia materiałów marketingowych deweloperzy korzystają z usług freelancerów: od stworzenia wizualizacji, stron, logo, tekstów, programowania.
Jakie są plusy tego rozwiązania?
Niższe koszty?
Jednym z pierwszych przychodzących na myśl jest oczywiście potencjalnie niższa cena, ponieważ freelancer wykonuje swoje realizacje bez zespołu współpracowników.
Bezpośredni kontakt
Kolejną kwestią jest możliwość bezpośredniego kontaktu z osobą, która sama realizuje dany element marketingu.
Jakie są minusy tego rozwiązania?
Jedna osoba nie może być ekspertem we wszystkim
Najbardziej uczulamy na takich freelancerów, którzy twierdzą, że wszystko potrafią zrobić sami. Jedna osoba nie jest w stanie być ekspertem jednocześnie w tworzeniu wizualizacji, tekstów, grafik i kodowaniu strony (mimo, że zdarzają się tacy, którzy tak twierdzą ;).
Więc potrzebujesz WIELU freelancerów
Finalnie, aby zrealizować projekt, będziesz musiał znaleźć kilku freelancerów z różnych obszarów. Sam proces znalezienia wykonawców, weryfikacji, ofertowania, podpisywania umów i koordynacji dostępności czasowej zajmie wiele czasu:
Przy standardowej inwestycji możemy założyć, że będziesz potrzebował przynajmniej: wizualizatora, copywritera, grafika (do logo, ulotek) i grafik / web developer do strony. Najpewniej, zanim zapytasz, chociaż 3 freelancerów o ofertę będziesz musiał przejrzeć wiele stron. To daje nam minimum:
4 (specjalizacje) x 3 (oferentów) x 2 godziny (zapytanie o ofertę, analiza oferty, uzgodnienie umowy, negocjacje) = 24 godziny.
Dziesiątki godzin na koordynację
Proces koordynacji ich pracy będzie również bardzo czasochłonny. Będziesz musiał wykonać go sam lub zrobi to Twój pracownik. Każdemu specjaliście trzeba będzie poświęcić osobno czas na mi.n.: poinstruowanie i przekazanie szczegóły projektu, koordynować przekazywanie materiałów i informacji pomiędzy freelancerami, sprawdzać jakość wykonywanych prac. Przy 4 freelancerach i minimum 4 godziny na osobę daje nam to ok. 16 godzin.
Niespójne materiały
Każdy freelancer może wykonywać realizację w swoim stylu, przez co poszczególne części mogą do siebie końcowo nie pasować i być niezgodne z Twoimi standardami.
Pojawiam się i znikam
Popularne są przypadki, kiedy freelancer przyjmuje zlecenie i nagle urywa się z nim kontakt. W takim przypadku deweloper zostaje na lodzie.
Rady
- Musisz przewidzieć konkretne zasoby czasowe na koordynację pracy freelancerów oraz czas na poprawki, które wynikną z braku kompatybilności pracy między nimi.
- Miej przygotowany „plan b” na wypadek, gdyby Twój pierwszy wybór rozchorował się, zmienił branżę czy zwyczajnie zaginął w boju.
Lokalna agencja marketingowa
Kolejną z opcji, z jakiej możesz skorzystać przy realizacji materiałów marketingowych swoich inwestycji, są lokalne agencje marketingowe.
Jakie są plusy tego rozwiązania?
Na miejscu
Jest to często firma, która znajduje się na miejscu i można się z jej przedstawicielami spotkać w „czworo oczu”.
Z polecenia
Deweloperzy dowiadują się o niej często z polecenia – np. agencja realizowała projekt dla znajomego, który prowadzi kancelarię prawniczą, zakład przemysłowy czy… zakład pogrzebowy ;).
Może być nieco tańsza niż duża agencja (ogólnopolska) lub wyspecjalizowana.
Jakie są minusy takiego rozwiązania?
Nie znają branży deweloperskiej
Często takie firmy nie znają się na marketingu dla branży deweloperskiej i specyfice materiałów. Wszystkiego muszą uczyć się od podstaw, popełnić te same błędy, a nierzadko skopiować bezrefleksyjne złe praktyki powielane przez… inne nieznające się na branży agencje (np. nawigatory wykorzystujące „wybór po piętrach”). Nie wiedzą nawet, o co pytać dewelopera, aby realistycznie określić wycenę czy terminarz.
Nie mają doświadczenia z wizualizacjami, nawigatorami itd.
Nie spotkali się wcześniej np. z wizualizacjami 3D, nie umieją zrobić nawigatorów, „złożyć” wirtualnych spacerów lub przygotować kart mieszkań (gdzie potrzebne są często programy cadowskie). .
Rady
- Upewnij się, że agencja naprawdę wie, jak powinien wyglądać marketing inwestycji deweloperskiej!
- Oraz że poradzi sobie technicznie z wizualizacjami i nawigatorem mieszkań.
Wyspecjalizowana agencja marketingowa – Na przykładzie Rendart
Jakie są plusy tego rozwiązania?
Wybierając Rendart jako tę firmę, która zajmie się marketingiem inwestycji jako deweloper, możesz mieć pewność, że usługi zostaną wykonane kompleksowo i profesjonalnie. Dlaczego?
Specjalizacja w marketingu deweloperskim
W Rendart specjalizujemy się w marketingu dla inwestycji deweloperskich i świetnie rozumiemy bieżące wyzwania branży. Na bieżąco śledzimy efekty naszych klientów, wiadomości z rynku nieruchomości i dzięki temu nie zadajemy głupich pytań.
Dokładnie rozumiemy wyzwania firm deweloperskich
Wszystkie realizacje tworzymy z uwzględnieniem najlepszych praktyk marketingowych dla branży deweloperskiej, ponieważ wykonaliśmy już ponad 500 realizacji dla małych i średnich inwestycji. Dokładnie wiemy, czego potrzebuje konkretna inwestycja w zależności od typu zabudowy i skali.
Połączenie kompetencji (3d, grafika, web) w jednym miejscu
Wszystkie materiały marketingowe są tworzone w jednym miejscu, są one spójne pod względem wizji, jak i samej realizacji. Przy tworzeniu projektów, jakie wykonuje wykorzystywani, są mikro specjaliści od każdego typu grafik (3D, grafika i web), a nasz rozbudowany zespół pozwala rozpoczynać działania od zaraz.
Szybkie i sprawne prowadzenie projektów
Sam proces współpracy, komunikacji i realizacji jest jasno zaplanowany i prowadzony przez dedykowanego Kierownika Projektu, tak abyś wiedział, co się aktualnie dzieje i jakie materiały powinien dostarczyć.
Tworzenie grafik jest podzielone na kilka etapów, tak abyś mógł wyrazić swoje zdanie w toku prac i określić czego dokładnie potrzebuje.
Bezpłatne szkolenia marketingowe dla deweloperów
Materiały to nie wszystko — dla nas jest, ważne jest jak zostaną wykorzystane i wdrożone w procesy marketingowe i sprzedażowe, dlatego w swoich bezpłatnych webinarach i szkoleniach pokazujemy jak to zrobić w sposób profesjonalny i skuteczny.
Jakie są minusy takiego rozwiązania?
Nie mamy „standardowego cennika”
W Rendart nie wysyłamy od standardowych ofert. Proces współpracy rozpoczyna się zawsze od konsultacji z klientem. Poznanie inwestycji (np. ile znajduję się tam mieszkań/domów, w jakiej lokalizacji, w jakim otoczeniu) kim jest potencjalny klient (popularny/premium/ inwestycyjny) oraz jak będzie miał wyglądać harmonogram budowlano-sprzedażowy jest niezmiernie istotne przy rozpoczęciu powstaniu oferty i rozpoczęciu współpracy. Nie ma dwóch takich samych inwestycji, dlatego Rendart zawsze podchodzi indywidualnie do każdego klienta.